15 ianuarie 2025

Distribuie articolul pe

Facebook

ÎNCĂ 30 DE ZILE CU GUNOIUL NERIDICAT DE LA GIURGIUVENII CARE LOCUIESC LA CASĂ?

Situația din ce în  ce mai gravă din municipiu legată de colectarea gunoiului pare a nu-și găsi nicio rezolvare; deși anunțase că va publica un grafic al colectării gunoiului pe cartiere, Primăria nu a făcut asta, ci a emis un comunicat de presă în care explică – din nou – cum și de ce s-a ajuns în această situație, iar soluția anunțată este… majorarea taxei de salubrizare!

Ce se înțelege din comunicatul Primăriei este că gunoiul nu se mai ridică DELOC din cartierele cu case! Și asta va dura – probabil, din câte se înțelege din același comunicat – cel puțin alte 30 de zile!

Ce vor face giurgiuvenii de la case cu gunoiul strâns în acest timp? Nimeni nu știe! Vom trăi și vom vedea…

Iată, însă, ce spune Primăria în acest comunicat de presă:

”Problema salubrității rămâne în continuare în atenția conducerii Primăriei Municipiului Giurgiu și pentru o înțelegere corectă, obiectivă și de ansamblu a situației în care se află în prezent municipiul, vă prezentăm mai jos cauzele care au dus în acest punct, care este situația în prezent și care sunt soluțiile și măsurile pe care le poate lua administrația locală.

Astfel, așa cum am mai informat anterior, cauzele care au dus în acest punct critic sunt pe de o parte, majorările constante din ultimii patru ani, la colectarea, transportul și depozitarea gunoiului și lipsa de ajutor din partea Guvernului din ultimii doi ani, iar pe de altă parte, încasările mai mici, atât de la persoanele fizice cât și de la persoanele juridice.

Concret, municipalitatea este nevoită să achite mai mult decât încasează și asta pentru că este generată o cantitate mai mare de gunoi decât este plătită de populație.

În foarte multe cazuri, operatorii economici plătesc un minimum de 1 mc, deși generează mai mult gunoi, poate și de zece ori mai mult, iar la taxa de habitat sunt înscriși și plătesc mult mai puțini giurgiuveni, decât se află în realitate la foarte multe adrese de domiciliu.

În această situație, diferența de bani care trebuie plătită către operatorul de salubritate, revine în sarcina municipalității, mai mult de 20.000 de locuitori din municipiul Giurgiu nefiind declarați la Direcția de Taxe și Impozite Locale, pentru taxa de habitat.

Anul trecut, a fost colectată de la populație (persoane fizice și juridice) suma de aproximativ 5 milioane de lei, iar facturile întregului an s-au ridicat la aproximativ 16 milioane de lei, ceea ce a dus, evident, la situația în care Municipiul Giurgiu să datoreze în prezent societății Eco Sud SA, circa 5 milioane lei.

Așa cum am mai precizat, în acest moment, conturile Primăriei Giurgiu sunt în continuare blocate, încă de la jumătatea lunii decembrie a anului trecut, atunci când a fost declarată stare de alertă în cadrul Comitetului Județean pentru Situații de Urgență și singura soluție este aceea de a colecta suma restantă necesară și de a o plăti operatorului care până atunci, a restricționat accesul la platforma de la Frătești la numai 3 mașini de gunoi pe zi, din 20 câte permite în mod normal.

Din această cauză, toate mașinile de gunoi sunt pline, iar legea nu dă voie să depozitezi temporar gunoiului în altă parte. În aceste condiții, colectarea de pe străzile din municipiu este stopată, iar la platforme, cu mult subdimensionată.

Pentru rezolvarea pe termen lung a acestei situații, după deblocarea prin achitarea restanței și reluarea fluxului normal de colectare, cetățenii sunt rugați să dea dovadă de responsabilitate în declararea numărului corect de locuitori la o adresă, la fel și agenții economici care în prezent plătesc mai mult de puțin decât produc.

De asemenea, conducerea Primăriei va propune majorarea taxei de habitat (neschimbată din 2019 și una dintre cele mai mici din țară), iar pentru agenții economici, în funcție de activitatea economică, spațiul deținut și numărul de salariați, plata în conformitate cu cantitatea de deșeuri produsă.

Astfel, pentru a nu mai avea această temere a repetării situației neridicării gunoiului, trebuie să ne asigurăm resursa financiară necesară în integralitate, iar această taxă de habitat este o taxă specială și nu poate a fi folosită pentru alt obiectiv, și în acest fel municipalitatea va putea susține dezvoltarea și întreținerea serviciilor publice, cultura educația, sănătatea și alte capitole de dezvoltare, dincolo de încălzire centralizată, iluminat stradal și gunoi cum reușește în prezent.

În concluzie, se estimează ca în aproximativ 30 de zile să fie colectată suma necesară deblocării acestei situații, și in tot acest timp cetățenii sunt rugați să dea dovadă de responsabilitate în ceea ce privește gestionarea și producerea de gunoi menajer.

Relevant este de precizat și faptul că că orice s-ar afla la conducerea Primăriei, ar avea aceeași problemă și asta pentru că toată lumea trebuie să plătească cantitatea de gunoi produsă de oraș, iar deșeurile sunt tot mai scumpe și pentru faptul ca nu selectam cel puțin jumătate din cantitatea produsă și astfel suntem sancționați ca atare!”

 

Distribuie articolul pe

Facebook
GIURGIU WEATHER