Publicul din Chisinau a aplaudat aseara in « standing ovations » pe tinerii veterani ai Teatrului din Giurgiu, in marele hit international Zeul Macelului de Yasmina Reza, in regia lui Emil Gaju.
Am asistat la un regal al acestei performante. Spectacolul a crescut de la premiera sa din 2017 si a ajuns in forma excelenta pe scena Teatrului National I.L. Caragiale, Satiricus din Chisinau. Teatrul condus de maestrul Alexandru Grecu a primit teatrul nostru cu generozitatea sa recunoscuta, iar publicul care ne-a urmarit a fost judecatorul cel mai titrat al trupei din Giurgiu. Domnul Grecu spunea ca nu are atata importanta ce zice domnia sa, fiindca ar putea fi judecat partinitor ca gazda, nu are atata importanta ce ar zice regizorul fiindca sigur acesta isi iubeste spectacolul, dar publicul e rege, iar acesta a reactionat cu caldura si cu binemeritate aplauze la jocul artistilor.
Virginia Vasilache, Ana Sivu-Daponte, Cosmin Creţu si Catalin Frasinescu si-au prezentat personajele cu o verva extraordinara, reactiile publicului stand marturie a fortei lor de convingere.
Virginia a prezentat un personaj-Veronique- lucrat in detaliu, sofisticat dar si ipocrit, cu un limbaj cu tonuri pretioase care ascunde frustari majore, cu toata cultura si interesul social pe care il exhiba, surprinzand publicul cu momentele sale, perfect realizate, de trecere de la poza glorioasa de societate la realitatea sa frusta. Veronique –Virginia trece cu usurinta de la caracterul luminos si sigur pe el de la inceput, model de stabilitate si omniscienta, la tristetea si abandonul total cand toata lumea ei, construita ca un castel de nisip stralucitor, se prabuseste. Actrita ne transmite o senzatie de tragism stapanit, cu naturalete si cu incarcatura emotionala a actorului identificat cu personajul.
Personajul Anei, Anette are cel mai volatil caracter al piesei. Ea este cea care rastoarna ca un val situatiile de fiecare data, atunci cand dialogul scapa de sub controlul superficial al civilizatiei. Ea trece de la mama preocupata de a realiza o intelegere intre familii la simplitatea furiei impotriva celei ce i-a trantit pe jos geanta ei Gucci, de la femeia indragostita dar si umilita la sinceritatea acceptarii unui mariaj uzat si inacceptabil, totul cu un bagaj extrem de variat de expresii actoricesti remarcabile, bine gandite si potrivite personajului dar si fiecaruia din momentelor tragice si comice ale spectacolului, in genul unora din personajele feminine ale lui Felini.
Pe Michel al lui Catalin l-am gasit schimbat, curajos si mandru de el insusi, poate singurul personaj care nu vrea sa para altceva decat ce este. Departe de a fi doar tanarul fascinat de personajul complex al sotiei sale si recunoscator pentru pozitia sociala pe care i-o confera mariajul cu aceasta, el este incantat de copilaria sa normala, de gasca de cartier. Michel- un simplu comersant de succes de cratite si fittinguri – nu prea intelege resorturile disputelor celorlalti si tinde catre un personaj cu umor si gata de impacare : simplu si cu solutii simple, ca bautura si bagatul sub pres al lucrurilor care nu-ti convin. Personajul lui place publicului dar lasa in urma aceeasi umbra de indoiala, de incordare, de violenta abia stapanita si de egoism.
Poate cel mai toxic dintre toti este cel de al patrulea personaj, Alain : lipsit de orice empatie, bogat-totul poate fi rezolvat cu o suma potrivita, violent- ai senzatia ca sotia lui isi risca viata cand il contrazice, un tata absent si un barbat narcisist, de altfel important membru al societatii-are procese la Haga, este stalpul de care se loveste orice incercare de intelegere– fie ca vorbim despre disputa intre fiul lui si celalalt copil, fie ca vorbim despre disputa parintilor sau de problemele cu clientii lui dubiosi, distribuitorii de medicamente. Replica ce il caracterizeaza este spusa cand haosul , violenta si conflictul au ajuns in climax, cand, in mana cu telefonul devenit inutil dupa ce ii fusese aruncat intr-un vas cu apa rosteste: toata viata mea era in telefonul asta ! Personajul beneficiaza de toata experienta actoriceasca a lui Cosmin, adusa ca o transpozitie a unei bucati de muzica clasica pe un instrument special, in registrul de bas al egoismului care iese prin toti porii personajului, Un personaj din care a scos orice urma de umor si in schimb i-a dat frau liber misoginismului si egocentrismului la limita patologiei. Limbajul corporal si al mimicii, ca si rostirea slujesc in detaliu personajul, construindu-i un monument convingator de trufie si violenta.
Emotionati si actorii, emotionat si publicul s-au salutat la finalul piesei minute in sir. Suntem convinsi ca sala plina a Teatrului Satiricus si aplauzele de la Zeul Macelului vor aduce o sala plina si la spectacolul din seara aceasta: PARADA de Alecsandr Galin, in regia lui Cosmin Cretu. Totodata trebuie sa remarcam organizarea de exceptie de care Teatrul Tudor Vianu beneficiaza in acest turneu si oferita cu caldura de Alexandru Grecu si echipa teatrului pe care il conduce . Si in ziua de 4 si in cea de 5 aprilie doua televiziuni din Chisinau: JurnalTV cu emisiunea Veranda si TVR Moldova cu emisiunea Matinalii, au invitat si au transmis in direct interviuri cu echipa Teatrului Tudor VianuPortalul de stiti Agora. md si Timpul.md au publicat deja informatii online despre eveniment. Asta seara televiziunea nationala din Republica Moldova va inregistra si va difuza o stire cu spectacolul PARADA.
Sa nu uitam, un important eveniment cultural se asteapta in Giurgiu in luna mai ! Luni 14 si marti 15 cand Teatrul National Satiricus I.L. Caragiale din Chisinau este invitat cu doua comedii spumoase in regia lui Sandu Grecu: faimoasa comedie clasica Nunta de Anton Pavlovici Cehov si Doctor de femei de Georges Feydeau, o premiera recenta a teatrului Satiricus din decembrie 2017.
Calin Sabac
Chisinau 5 aprilie 2018