Modelul prin care autorităţile doreau să deschidă autostrăzi pe banii constructorilor s-a dovedit un eşec în România. Deşi costurile de întreţinere a reţelei rutiere sunt uriaşe, Guvernul Grindeanu nu intenţionează să introducă taxă pe autostrăzi, aşa cum anunţau membrii Cabinetului Ponta în urmă cu câţiva ani.
Noul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, a declarat într-un interviu acordat Capital că proiectele de autostrazi vor fi realizate din fonduri europene şi de la bugetul de stat, astfel că nu este nevoie acum ca şoferii să achite o taxă dacă vor să circule pe autostrăzi. “În acest moment nu se pune problema taxării autostrăzilor”, a precizat ministrul Transporturilor.
Răzvan Cuc a anunţat că 2017 înseamnă încă puţin peste 90 km de autostradă deschişi traficului şi că, „nimeni nu mai stă în birou”. „Am avut primul episod legat de cei 15 km între Lugoj şi Deva, unde am hotărât să fie deschis traficul numai când avem toate datele privind siguranţa oamenilor. Pe acest tronson sunt de executat încă aproximativ 3.000 metri de şanţ pentru scurgerea apelor. Nimeni nu mai stă în birou. Unităţile de implementare proiecte nu trebuie să se îngroape în hârtii, toată lumea pleacă pe şantier. Nu se poate face treabă doar cu un simplu schimb de adrese între beneficiar, antreprenor şi consultant”, ne-a declarat oficialul guvernamental.
Ministrul Transporturilor a anunţat că, periodic, va inspecta şantierele de infrastructură. „Vom deschide cei 15 km din lotul 2 Lugoj-Deva, apoi loturile 3 şi 4. Între Sebeş şi Turda, se deschid traficului loturile 3 şi 4, cât şi ultimii kilometri din autostrada Bucureşti-Ploieşti. Nu dăm drumul unor sectoare de autostradă în condiţii nesigure, mai ales unde avem antreprenori cu probleme, fără a avea garanţii că aceste lucrări au fost executate corect. Ne-am luat măsuri de siguranţă, am crescut garanţia lucrărilor de la patru la opt ani. Constructorii sunt plătiţi la timp, lucrările trebuie executate la timp. Păstrăm şi o parte din garanţia de bună execuţie. De la sfârşitul acestui an, în afară de mici porţiuni, vom circula pe autostradă între Sibiu şi Nădlac”, a punctat Răzvan Cuc.
“Avem studii geotehnice pentru secţiunea 1, 4 şi 5 din proiectul Piteşti-Sibiu”
Cea mai aşteptată autostradă, Sibiu-Piteşti, în prezent, este la stadiul de studiu de fezabilitate. Singurul lot de autostradă, din Coridorul IV nu se poate finaliza mai devreme de perioada 2021-2022.
Întrebat de ce este blocat proiectul autostrăzii Sibiu-Piteşti, ministrul Răzvan Cuc a subliniat că proiectul este suspendat. „În prezent, avem studii geotehnice pentru secţiunea 1, 4 şi 5. Am avut o discuţie cu prestatorul care a precizat că vom avea, până la sfârşitul lunii martie, studiile de fezabiliate finalizate pentru a demara licitaţia de proiectare. În perioada următoate ne aduc şi documentele necesare pentru celelalte secţiuni. Anul 2021 pentru finalizarea autostrăzii Sibiu-Piteşti rămâne fezabil în condiţiile în care primim şi studiile de fezabilitate pentru celelalte secţiuni până la sfârşitul anului. Pentru secţiunle 1 şi 5 vom avea contract tip Fidic Galben”, ne-a mai declarat ministrul Transporturilor.
Proiectul prioritar pentru Guvernul Grindeanu
Răzvan Cuc a menţionat că proiectul prioritar al Guvernului Grindeanu în ceea ce priveşte construcţia de autostrăzi este autostrada Sibiu-Piteşti. „Prin programul de guvernare, ne-am asumat finalizarea Coridorului IV. Proiectul Sibiu-Piteşti este pentru exerciţiul 2017-2020, finalizarea acestuia depinde de eventualele proceduri de contestaţie. Am solicitat să văd toate problemele identificate pe tronsoanele de autostradă din România, nu dăm termene fără un fundament concret”, a mai declarat ministrul Transporturilor.
Pentru autostrada Piteşti-Craiova, Ministerul Transporturilor, prin Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, a demarat procedura de licitaţie pentru studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic. „În acest an, o să se modernizeze 275 km de drum naţional şi 45 km de variante ocolitoare, proiecte care vor fi finalizate la sfârşitul acestui an. Antreprenorii şi-au asumat aceste termene, trebuie să fie respectate”, a mai precizat Răzvan Cuc.
Ministrul Transporturilor a recunoscut că s-a confruntat cu traficul infernal de pe Valea Prahovei şi a promis că alocă bani pentru centurile Buşteni şi Comarnic. „Autostrada Braşov-Comarnic este una dintre priorităţile actualului guvern, proiectul are alocaţi bani d ela buget. Proiectul Comarnic-Braşov este împărţit în 5 loturi, vom scoate la licitaţie capetele acestei autostrăzi. Pentru variantele ocolitoare de la Buşteni şi Comarnic sunt proceduri în derulare. Există bani pentru aceste proiecte, procedurile greoaie încetinesc derularea proiectelor”, a conchis oficialul guvernamental.
RĂZVAN CUC
33 de ani
– licenţiat în economie, Universitatea Americană
– licenţiat în drept, Facultatea de Drept şi Administraţie Publică, Universitatea Hyperion
– expert, Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri
– administrator, SC Pan D‘Or SRL (2010 – 2012)
– director general, Zona Liberă Giurgiu
– secretar de stat la Ministerul Transporturilor, 2015 -2016
– secretar executiv PSD Giurgiu
– deputat PSD
www.capital.ro