Într-o recentă declarație de presă, primarul Nicolae Barbu a vorbit despre obligațiile pe care le au autoritățile publice în ceea ce privește gestionarea deșeurilor potrivit directivelor europene incluse in legislatia romaneasca.
Astfel, autoritățile locale și județene au obligația de a emite hotărâri până la data de 30 iunie 2019 cu privire la încheierea de contracte.
„În 2013 – 2014, s-a stabilit, la nivelul Uniunii Europene, un cadru legislativ privind colectarea selectivă și anumite ținte de atins până în 2020. Au fost ani electorali, nu s-au luat măsuri, s-au tot amânat aceste cerințe până în 2019.
Drept urmare se stabilesc acele obligații ale UAT-urilor, în sensul că va fi făcută o colectare separată pentru deșeurile municipale (hârtie, metal, plastic, sticlă). Apoi, până la 31 decembrie 2020, trebuie să fim în măsură să reciclăm 50% din masa totală generată de cele 4 categorii și materie umedă.
Ce este cel mai strict, și care nu mai permite amânare, este implementarea, până la 30 iunie 2019, a instrumentului economic „plătești pentru cât arunci!”, bazat pe elementele de volum, colectare, greutate. Și, ceea ce este mai nou, saci de colectare personalizați.
Până în data de 30 iunie 2019 vor fi stabilite și aprobate tarife distincte pentru beneficiarii serviciului de salubritate pentru gestionarea deșeurilor de hârtie, plastic, metal, sticlă, respectiv pentru celelalte deșeuri, și, totodată, vor fi stabilite și sancțiunile în cazul în care beneficiarul de serviciu (cetățeanul) nu separă în mod corespunzător cele două fluxuri”, a precizat primarul Nicolae Barbu.
În următoarea ședință de consiliu local, va fi supus atenției consilierilor un proiect de hotărâre ce vizează schimbarea planului tarifar, mai exact, prin noul plan cetățenii nu vor mai plăti pe numărul de membri din familie, ci în funcție de cantitatea de gunoi, fiind totodată introdus sistemul pe bază de card.
”Cu acel card, cetățeanul, la mașina care colectează gunoiul, va lăsa sacul cu deșeuri. Pe mașina de transport gunoi va exista un sistem de cântărire a gunoiului, se va introduce cardul, se cântărește containerul, se descarcă, se transmite prin sistem wi-fi către baza de date.
Va mai exista un sistem de ticketing, cetățeanului urmând să i se dea un bon cu cantitatea de gunoi care a fost depusă. La casele care au depozitat gunoi, și nu au card, în acel moment reprezentanți ai Poliției Locale, împreună cu un reprezentant al DITL, vor merge la cetățeanul respectiv, îi vor întocmi contractul și îi vor înmâna cardul. În momentul în care plătești cât arunci, ești și responsabil ce și cât arunci. Nu îți mai convine să pui în acel sac toate resturile, pentru că vei plăti”, a explicat primarul Nicolae Barbu.
De asemenea, potrivit edilului Nicolae Barbu, în zonele de blocuri vor fi modernizate și securizate platformele de gunoi. Vor fi închise și monitorizate video, iar accesul va putea fi făcut doar cu cardul. Cântărirea va fi făcută automat la intrare și la ieșire, diferența de kilograme reprezentând cantitatea de gunoi depozitată – anunţă reprezentanţiii Primăriei, pe pagina oficială a instituţiei.