25 noiembrie 2024

Distribuie articolul pe

Facebook

SE VA SCUMPI APA LA GIURGIU?

Tot ce e posibil… Asta, în condițiile în care furnizorul de energie electrică al societății  Apă Canal a decis – unilateral (și abuziv, din punctul de vedere al societății Apa Service) – rezilierea contractului.

De ce s-a ajuns aici și ce ar putea urma? Explică, documentat, jurnaliștii de la economica.net:

Getica 95, unul dintre cei mai mari furnizori de energie electrică din piața concurențială, a anunțat cel puțin un client despre decizia de încheiere a contractului înainte de termen. Anterior, furnizorul oferise clientului posibilitatea a plăti un preț mult mai mare al energiei, dar clientul a refuzat, pentru că în contract prețul asumat era fix pe toată perioada contractuală.

Clientul căruia Getica a decis să nu-i mai livreze energie la prețul din contract este Apa Service SA Giurgiu, adică societatea care se ocupă cu serviciul de alimentare de apă și canalizare din Giurgiu. Iată cum au mers lucrurile, potrivit datelor consultate de noi.

În ianuarie, compania de apă și Getica semnau un contract de furnizare de energie electrică, pe un an, cu preț fix: 247 de lei/MWh, preț al energiei active. Contractul a fost semnat ca urmare a unei licitații derulate prin Bursa Română de Mărfuri. Cantitatea care făcea obiectul contractului era de 5.030 MWh, defalcat pe cele 12 luni, pentru cele 80 de locuri de consum ale companiei de apă (stații de pompare, de tratare, etc).

Evident, un preț foarte bun pentru compania de apă, la acea dată. Și, mai ales, ferm fix: “Prețul energiei se va păstra nemodificat până la sfârșitul contractului. Prețul e contract se va modifica numai în situația în care pe parcursul perioadei de derulare a contractului, vor fi promulgate acte legislative cu impact asupra prezentului contract (de exemplu modificarea tarifelor de distribuție, transport, servicii de sistem și de administrare piață, etc)”.

Între timp însă, Getica ’95, care a ajuns la un portofoliu impresionant pe furnizare (cel mai mare furnizor pe piața concurențială) a intrat în insolvență, la cerere. Instanța a pronunțat decizia la finalul lunii iunie, a fost numit un administrator judiciar, iar Getica a primit dreptul de a se autoadministra, pentru că a anunțat un plan de redresare.

La jumătatea lunii iulie însă, furnizorul a trimis companiei de apă din Giurgiu o nouă ofertă de furnizare: prețul devenea variabil după formula: “preț zilnic de închidere PZU pe fiecare IBD aplicat la profilul orar de consum înregistrat de consumator + 15 lei/MWh, reprezentând cost de tranzacționare și echilibrare”. Cu alte cuvinte, compania de apă ar fi urmat să plătească prețul pe fiecare oră din PZU plus 15 lei/MWh. Amintim că PZU a atins în august cele mai mari niveluri de preț din istorie, cu câteva intervale orare unde prețul a sărit de 1.000 de euro/MWh.

Compania de apă a anunțat administratorul special al Getica despre faptul că nu este de acord cu acest nou preț, în condițiile în care, în contractul pe care îl mai are cu furnizorul până în ianuarie 2022 prețul era fix. Mai mult, a transmis că nu există cluaze în contract prin care Getica să îl poată denunța unilateral și a atenționat că va merge în instanță și va solicita daune în acest caz.

În august însă, Getica a trimis o înștiințare către compania de apă, către compania de distribuție din zonă (E-Distribuție, Enel) și către ANRE prin care se informează despre locurile de consum ale Apa Service pentru care se dorește rezilierea începând cu data de 16 august. Getica a solicitat ANRE preluarea de către Furnizorul de Ultimă Instanță a locurilor de consum ale companiei de apă din Giurgiu.

Ce poate face societatea din Giurgiu și cum sunt afectați clienții săi

Clientul căruia Getica a anunțat că nu-i mai livrează energie are în practică două opțiuni. Prima este de a solicita furnizorului de ultimă instanță (FUI) preluarea locurilor de consum, cărora să li se furnizeze energie electrică – nu este clar dacă ele sunt preluate automat, pentru că societatea de apă nu este client casnic sau noncasnic mic, cei care sunt transferați automat la FUI. Așadar, să luam situația în care compania se adresează FUI pentru a i se asigura energia electrică. FUI desemnat în august este E.On, care are un preț al energiei active de 675 de lei/MWh, în august. Deci de două ori și jumătate comparativ cu cât plătea către Getica.

Cealaltă opțiune este ca societatea de apă să găsească alt furnizor și să semneze un nou contract, dar, cum este companie de stat, nu poate face asta foarte repede din cauza legislației în materie de achiziții publice (deci e posibil ca un timp să primească energie în regim de ultimă instanță). Cu siguranță că și prețul pe care îl va obține de la acel furnizor va fi mult mai mare față de cel primit de la Getica, din cauza exploziei prețurilor din piața de energie.

Așadar, în orice variantă se întrevede o creștere a tarifelor la apă și canalizare pentru beneficiarii din Giurgiu, în situația probabilă în care bugetul actual al societății de apă nu poate susține posibila dublare a prețului energiei electrice.

Getica poate denunța contractele?

În mod normal, denunțarea unilaterală de către furnizor a contractului nu este permisă de legislația în domeniu decât dacă în contract se prevăd clauze în acest sens. Totuși, Getica este în insolvență, iar practica din trecut a arătat că se poate: ne amintim că Hidroelectrica a intrat în insolvență tocmai pentru a denunța contractele cu mai mulți furnizori privați sau traderi, celebrii “băieți deștepți”, din cauza prețului mic. Au fost procese, dar Hidroelectrica, în insolvență, le-a câștigat. (https://www.economica.net/getica-95-intrata-in-insolventa-incepe-sa-denunte-unilateral-contracte-de-furnizare-de-energie-electrica-inainte-de-termen-cazul-societatii-de-apa-din-giurgiu_525946.html?fbclid=IwAR3YGgnuu67_mQfYxnwAd8OxgZSHpsO1-yiHvJbb2NvFzmMQNCsGT7_M3j8)

Distribuie articolul pe

Facebook
GIURGIU WEATHER