O minimă consolare pentru județul Giurgiu vine de 1 Mai din partea CFR, care de 12 ani nu a fost în stare să repare podul de la Grădiștea, prăbușit în vara lui 2005. După șapte ani, CFR Călători va relua, de la 1 Mai, circulația feroviară între Grădiștea și Giurgiu, trenurile venind cu precădere în întâmpinarea elevilor navetiști.
CFR Călători împreună cu CFR SA au făcut joi primele probe pe acest tronson feroviar, iar ele vor continua și în perioada următoare.
„Ieri s-au făcut primele probe. Se vor mai face și altele, pentru că este vorba de gabarit și semnalizare. Trenurile care vor fi introduse sunt destinate cu precădere elevilor care fac naveta, iar aceștia sunt acum în vacanță. Sperăm ca în cel mai scurt timp, cel mai probabil de 1 Mai, să putem relua circulația”, au declarat vineri pentru România liberă surse din cadrul CFR Călători.
Între Grădiștea și Giurgiu nu se mai circulă din aprilie 2013, când CFR Călători a anulat ultimele trenuri. Atunci, societatea feroviară de stat a încetat operarea pe alte patru secții de circulație, în încercarea de a-și reduce costurile. Este vorba de secțiile Târgoviște-Fieni-Pietroșița, Zorleni-Fălciu Nord, Slobozia Veche-Țăndărei și Medgidia-Negru Vodă.
„SNTFC CFR Călători SA a încetat operarea trenurilor de călători pe cele cinci secții de circulație în perioada anului 2013, aceasta și în vederea realizării unui buget de venituri și cheltuieli echilibrat, precum și pentru ducerea la îndeplinire a angajamentelor în relația cu Fondul Monetar Internațional, ce revin din Memorandumul Tehnic de Înțelegere referitor la realizarea unei analize a viabilității rutelor utilizate și elaborarea unui plan de suspendare a serviciilor de transport feroviar de călători pe secțiile cu cel mai mare cost pe pasager kilometru”, spunea ministrul Transporturilor de la acea vreme, Ioan Rus.
Locuitorii din Ruse așteaptă acțiune din partea autorităților de la București
Circulația feroviară între Capitală și Giurgiu a fost sistată în urmă cu 12 ani, în vara lui 2015, când s-a prăbușit podul de peste Argeș de la Grădiștea, din cauza inundațiilor și a exploatării iresponsabile a pietrișului și nisipului din albia râului, așa cum a relatat România liberă la vremea respectivă. De atunci, trenurile ocolesc pe la Videle în drumul lor spre Giurgiu, călătoria durând două ore, fapt de care au profitat din plin firmele de transport rutier, care nu mai au concurență din partea CFR.
Trebuie menționat faptul că București – Giurgiu este prima linie ferată de pe teritoriul Principatelor Unite, inaugurată la 31 octombrie 1869. Nu doar românii sunt nemulțumiți de faptul că trenurile nu circulă pe această cale ferată, ci și bulgarii. Autoritățile din Ruse, oraș cu 170.000 de locuitori, au cerut în mai multe rânduri reluarea legăturii feroviare directe, pentru că cetățenii utilizează preponderent Aeroportul Henri Coandă pentru deplasările lor externe, deoarece este situat la numai 85 km, față de cel din Sofia, care se află la o distanță de 330 km.
Noul pod de la Grădiștea va fi gata abia peste doi ani
La finele lunii trecute, o delegație condusă de ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a făcut o vizită de lucru în comuna giurgiuveană Comana, unde au discutat cu autoritățile locale pe tema redeschiderii liniei de cale ferată între Grădiştea şi Giurgiu.
“Licitaţia pentru elaborarea studiului de fezabilitate este în faza de finalizare şi emitere a raportului procedurii. Pentru obiectivul Pod Grădiştea termenul a fost redus pentru că nu facem foarte multe studii de teren, nu este o reabilitare majoră si sperăm ca în maximum nouă luni să avem studiul făcut. După acest termen vom demara licitaţia pentru proiectare şi execuţie, iar în doi ani ne propunem să construim podul. Poate că termenul stabilit de noi nu este foarte optimist pentru localnici, dar e realist. Facem tot ce se poate, am fost nevoiţi de foarte multe ori să ne adaptăm, să schimbăm scenariile, ca să putem aborda această problem de o importanta deosebita pentru locuitorii acestei zone”, declara atunci Marius Chiper, directorul general al CFR SA, compania responsabilă cu gestionarea infrastructurii feroviare.
CFR SA a lansat deja procedura de achiziţie a studiului de fezabilitate pentru modernizarea liniei de cale ferată pe tronsonul Bucureşti Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră (inclusiv podul Gradiştea). Studiul de fezabilitate va prezenta varianta optimă de traseu şi va propune o planificare a activităților proiectului tehnic prin dezvoltarea unei structuri de executare a lucrărilor de reabilitare, cu o soluție de execuție pe două loturi, lucrări la podul peste râul Argeș, între stațiile Vidra și Grădiștea sau lucrări la infrastructura de cale ferată dintre stațiile CF București Nord şi Giurgiu Nord, până la frontieră.
Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a explicat recent pentru România liberă cum se va face modernizarea, pe bani europeni, a tronsonului de cale ferată București-Giurgiu.
www.romanialibera.ro