În contextul actual privind epidemia de Coronavirus pe teritoriul României, Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură(APIA) informează că, în perioada 01.03-31.08.2021,pentru obţinerea sumei de bani reprezentând renta viageră agricolă aferentă anului 2020, Centrele județeneAPIA și al Municipiului București, vor proceda la primirea declarațiilor de vizare/a cererilor și a documentelor justificative prin mijloace electronice de comunicații sau poștă/curier. Doar în cazuri excepționale, rentierii care nu au posibilitatea de a transmite electronic documentele, se pot prezenta fizic pentru a le depune la Centrele APIA, cu respectarea măsurilor pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de Covid-19.
Vizarea electronică presupune ca funcționarii Agențieisă contacteze telefonic rentierii care au domiciliul în județul corespunzător fiecărui Centru APIA.
Documentele pe care rentierii agricoli trebuie să le prezinte la depunerea declaraţiilor de vizare (copie CI/BI/paşaport/contractele de arendare/deciziile de la comisiile de expertiză medicală grad I sau II, decizia pentru limită de vârstă (dacă e cazul), dovadă cont bancar activ, procura notarială, ş.a.m.d.)vor fi puse la dispoziția APIA de către rentier/ împuternicit/ mandatar/ curator prin mijloace electronice, poștă/curier.
Funcționarul de la nivelulCentrului Județean/al Municipiului Bucureșticertifică conformitatea datelor din documentele transmise către rentier împuternicit/mandatar/curator prin mijloace electronice, poștă/curier cudatele din copiile existente la dosarul din Centrul APIA, menționând pe Anexă modalitatea de primire a documentelor/informațiilor.
Cererile de reanalizare ale dosarelor de rentă viageră agricolă, cererile moștenitorilor, cererile de modificare date vor fi puse la dispoziția Centrelor APIA prin mijloace electronicesau prin poștă/curier, completând formatul tip conform Anexelor la prezentul comunicat, sau printr-o cerere scrisă care va conține informațiile din formatul tip.
În cazul în care se constată că datele declarate de solicitanţi nu corespund realităţii, dreptul de a primi rentă viageră agricolă se suspendă până la data completării dosarului conform prevederilor legale în vigoare.
Plata rentei viagere agricole, conform prevederilor art. 6 alin. 1 şi alin. 2, din Legea 247/2005 Titlul XI, se efectuează într-o singură rată anuală, până la data de 30 noiembrie2021, prin raportarea la cursul mediu de schimb valutar calculat de Banca Naţională a României din anul pentru care aceasta se datorează, prin mandat poştal sau virament bancar.
Renta viageră agricolă încetează la data decesului rentierului.
În cazul decesului rentierului, renta datorată acestuia pentru anul 2020poate fi încasată de moştenitorii săi, cu condiţia respectării prevederilor art.8 din Legea 247/2005 Titlu XI, și a depunerii/transmiterii la oricare Centru judeţean al APIA, respectiv al Municipiului Bucureşti, până la data limită 15.10.2021, a cererii de moștenitor însoțită de următoareledocumente justificative:
- carnetul de rentier al defunctului (obligatoriu în original),
- copie a certificatului de deces,
- copie a actului de succesiune (certificat de moştenitor sau certificat de calitate de moştenitor, certificat de legatar, hotărâre judecătorească de succesiune investită cu formula ”definitivă”),
- copie C.I./paşaport al moştenitorului,
- împuternicire/declaraţie notarială din care să reiasă acordul celorlalţi moştenitori privind solicitarea şi încasarea rentei viagere agricole datorată rentierului (original),
- extras de cont pe numele moștenitorului.
Pentru persoanele pentru care s-a efectuat plata până la data de 30 noiembrie a anului următor celui pentru care aceasta este datorată, dar care nu au intrat în posesia rentei, procedura de plată se poate relua și după acest termen până la 3 ani de la data-limită anuală de plată, inclusiv în caz de deces, către moștenitorii acestora.
Legislaţie:
- Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, titlul XI“Renta viageră agricolă”, cu modificările şi completările ulterioare;
- Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale şi al ministrului finanţelor publice 1272/26503/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor titlului XI „Renta viageră agricolă” din Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, cu modificările şi completările ulterioare;
- Ordinul MADR/MFP nr. 296/2327/2017 pentru modificarea anexei la Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale și al ministrului finanțelor publice nr. 1.272/26.503/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor titlului XI „Renta viageră agricolă” din Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietății și justiției, precum și unele măsuri adiacente;
- Legea nr. 18/1991– Legea fondului funciar republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale Legii nr. 169/1997, cu modificările şi completările ulterioare;
- Legea nr. 71/2011 pentru punerea în aplicare a Legii 287/2009 privind Codul civil, cu modificările şi completările ulterioare;
- Codul civil republicat adoptat prin Legea Nr. 287 din 17 iulie 2009, în vigoare de la data de 1 octombrie 2011, conform art. 220 din Legea nr. 71/2011 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 287/2009 privind Codul civil;
- Ordinul nr.44/01.03.2021pentruaprobareadesfășurăriiactivității de primire și administrare a cererilor de plată/deconturilor justificative și a activității de vizare a carnetelor de rentier agricol și de primire a documentelor justificative de către APIA, încontextulpandemiei de Coronavirus peteritoriulRomâniei.
SERVICIUL RELAŢII CU PUBLICUL ŞI COMUNICARE