Dacă sunteţi părinţii unui copil care va urma în această toamnă cursurile clasei pregătitoare, aflaţi că veţi putea face acest lucru începând cu luni, 27 februarie la şcoala de circumscripţie, potrivit metodologiei privind înscrierea copiilor în învăţământul primar pentru anul şcolar 2017-2018, elaborat de Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice.
Metodologia prevede că la clasa pregătitoare sunt obligatoriu înscrişi copiii care împlinesc 6 ani până pe 31 august 2016, în timp ce copiii care împlinesc 6 ani între 1 septembrie şi 31 decembrie 2016 pot fi înscrişi în clasa pregătitoare cu condiţia să dea un test de evaluare psihosomatică.
Calendarul şi metodologia de înscriere a copiilor în învățământul primar în anul școlar 2017 – 2018 au fost puse în dezbatere joi de Ministerul Educaţiei. Potrivit proiectului, cererile de înscriere se completează începând cu 27 februarie, online sau la unitatea de învăţământ.
„Părinții ai căror copii împlinesc vârsta de 6 ani până la data de 31 august 2017 inclusiv au obligația de a înscrie copiii în învățământul primar în clasa pregătitoare, în conformitate cu prevederile legii și ale prezentei metodologii. Părinții ai căror copii împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie — 31 decembrie 2017 inclusiv pot să-și înscrie copiii în învățământul primar în clasa pregătitoare, dacă dezvoltarea lor psihosomatică este corespunzătoare. Părinții copiilor care împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie — 31 decembrie 2017 inclusiv, care nu optează pentru înscrierea copiilor în clasa pregătitoare în anul școlar 2017-2018, sau ai celor pentru care evaluarea (..) arată că dezvoltarea psihosomatică nu poate asigura parcurgerea cu succes a clasei pregătitoare își vor înscrie copiii la grădiniță în grupa mare”, prevede proiectul.
Totodată, în cazul în care există solicitări de înscriere în clasa pregătitoare a copiilor care împlinesc 6 ani după data de 31 decembrie 2017, inspectoratele școlare /unitățile de învățământ vor consilia părinții privind nevoia de a lua decizii în interesul educațional al copilului și îi vor informa că solicitarea nu poate fi soluționată decât în urma evaluării dezvoltării psihosomatice care să ateste pregătirea copilului pentru parcurgerea cu succes a clasei pregătitoare.
„În cazul în care rezultatul evaluării arată că dezvoltarea psihosomatică nu poate asigura parcurgerea cu succes a clasei pregătitoare, copiii vor fi înscriși în grupa mare din învățământul preșcolar. Rezultatul evaluării nu poate fi contestat”, se mai arată în proiect.
CALENDARUL înscrierii în învăţământul primar pentru anul şcolar 2017-2018
22 februarie – afișarea circumscripțiilor școlare și a planul de școlarizare propus, respectiv numărul de clase pregătitoare alocate fiecărei unități de învățământ, inclusiv pe site-ul acesteia, dacă există, și pe site-ul inspectoratului școlar. Afișarea, la sediul fiecărei unități de învățământ și pe site-ul acesteia, dacă există, sau pe site-ul inspectoratului școlar, pentru unitățile de învățământ care nu au site propriu, a informațiilor care permit părinților să cunoască activitatea specifică clasei pregătitoare din cadrul unității, cum ar fi: posibilitatea organizării procesului de învățământ în cadrul unei grădinițe aflate în structura școlii sau în consorțiu cu școala, posibilitatea organizării programului Școala după școală, fotografii ale spațiului în care se desfășoară activitatea la clasa pregătitoare. Afișarea programului de evaluare a dezvoltării psihosomatice a copiilor solicitată de părinți şi a unităţilor / instituţiilor în care se realizează această evaluare.
Anunțarea, prin afișare la sediul unității de învățământ, a criteriilor specifice de departajare elaborate de unitățile de învățământ, în urma consultării cadrelor didactice și a partenerilor sociali – sindicate, consiliu reprezentativ al părinților – avizate, din punctul de vedere al legalității, de către consilierul juridic și aprobate în consiliul de administrație al unității de învățământ.
Anunțarea, prin afișare la sediul unității de învățământ, a listei documentelor care să dovedească îndeplinirea criteriilor specifice de departajare.
23 februarie – 2 martie: „Ziua porților deschise”, în fiecare unitate de învățământ; părinții și copiii pot vizita spațiile dedicate activităților claselor pregătitoare și pot purta discuții cu personalul unității de învățământ; întâlniri pentru informarea și consilierea părinților copiilor din grădiniță care vor fi cuprinși, în anul școlar 2017 – 2018, în învățământul primar
22 februarie – 14 martie: evaluarea nivelului de dezvoltare psihosomatică a copiilor
22 februarie – 15 martie: comunicarea rezultatului evaluării dezvoltării psihosomatice a copilului
27 februarie – 16 martie: completarea de către părinți, online sau la unitatea de învățământ, a cererilor tip de înscriere; validarea cererilor-tip de înscriere la unitatea de învățământ la care se solicită înscrierea copiilor, zilnic, în intervalul 8.00 — 20.00, respectiv sâmbătă, între 9.00 — 13.00.
Prima etapă de înscriere în clasa pregătitoare
17 martie 2017 – Procesarea, de către comisia națională de înscriere a copiilor în învățământul primar (Comisia națională), a cererilor-tip de înscriere, cu ajutorul aplicației informatice și repartizarea la școala de circumscripție a copiilor ai căror părinți au solicitat acest lucru în cererea-tip de înscriere.
18 – 21 martie 2017 – Procesarea, la nivelul unităților de învățământ, pe baza informațiilor din cererile-tip de înscriere și din documentele depuse de părinți, a cererilor părinților care solicităînscrierea la o altă unitate de învățământ decât școala de circumscripție, pe locurile rămase libere. Admiterea sau respingerea cererilor acestora, la nivelul comisiei de înscriere din unitățile de învățământ, prin aplicarea criteriilor generale și specifice de departajare și validarea de către consiliul de administrație al unității de învățământ a listei candidaților admiși în această fază. Marcarea, în aplicația informatică, a cererilor – tip de înscriere pentru candidații admiși în această fază.
22 martie 2017 – Procesarea de către Comisia națională a cererilor-tip de înscriere, cu ajutorul aplicației informatice și repartizarea la școala de circumscripție a copiilor ai căror părinți au solicitat înscrierea la o altăunitate de învățământ decât școala de circumscripție, dar nu au fost admiși din lipsă de locuri și care au exprimat în această fazăopțiunea pentru înscrierea în școala de circumscripție.
22– 23 martie 2017 – Afișarea în unitățile de învățământ și pe site-ul inspectoratului școlar și al unităților de învățământ a candidaților înmatriculați, a numărului de locuri rămase libere și a listei copiilor neînscriși după prima etapă.
A doua etapă de înscriere în clasa pregătitoare
23 martie 2017 – Comunicarea, prin afișare la unitățile de învățământ și pe site-ul inspectoratului, a procedurii specifice de repartizare a copiilor pe locurile disponibile, elaborată de inspectoratul școlar. Informarea Ministerului Educației Naționale de către comisia județeană/a municipiului București, cu privire la procedura specifică de repartizare a copiilor pe locurile disponibile, în etapa a doua.
24 martie – 30 martie 2017 – Depunerea cererii-tip de înscriere la secretariatul unității de învățământ aflate pe prima poziție dintre cele trei opțiuni exprimate pentru etapa a doua, de către părinții copiilor care nu au fost cuprinși în nicio unitate de învățământ în etapa anterioară sau care nu au participat la prima etapă. Validarea cererilor-tip de înscriere la unitatea de învățământ aflată pe prima poziție în opțiunile privind înscrierea copiilor.
31 martie – 5 aprilie 2017 – Procesarea, la nivelul unităților de învățământ, a cererilor-tip de înscriere depuse de părinți, aplicând procedura specifică elaborată de inspectoratul școlar, pe baza criteriilor generale și a celor specifice de departajare, în limita locurilor disponibile. Completarea, în aplicația informatică, adatelor dincererile – tip de înscriere pentru candidații admiși în aceastăetapă.
6 aprilie 2017 – Afișarea la fiecare unitate de învățământ a listelor finale ale copiilor înscriși în clasa pregătitoare.
7 – 13 aprilie 2017 – Centralizarea și soluționarea de către inspectoratul școlar a cererilor părinților copiilor care nu au fost încă înscriși la vreo unitate de învățământ.
Soluționarea de către inspectoratul școlar a oricărei alte situații referitoare la înscrierea în învățământul primar, având în vedere, cu prioritate, interesul educațional al copilului.
Proiectul de metodologie prevede că în cazul în care o şcoală nu are capacitatea să îi admită în clasa pregătitoare pe toţi copiii care i-au fost arondaţi prin procedura de anul trecut, atunci inspectoratul şcolar judeţean poate să decidă reconfigurarea circumscripţiilor şcolare.
www.realitatea.net